Ízületgyulladás kutyánál

E-mail Nyomtatás PDF

Ízületgyulladás kutyáknál

Az ízületgyulladás( arthritis, arthrosis) kutyák esetében bármikor előfordulhat, de leggyakrabban idősebb korban jelentkezik feltűnően, súlyos tünetekkel. Minden ötödik kutyát érintő betegségről van szó és sajnos legtöbb esetben csak későn történik meg a felismerése, kezelése, amikor már vissza nem fordítható folyamatok indulnak el( porckopás, porcleválások).

Kiváltó okok?

Sok tényező szerepet játszik, nincs egységes kiváltó ok. Lehet  háttérben a szalagok sérülése- keresztszalag szakadás -, törés, ami ízületbe terjed, fertőzés, veleszületett betegség- patellaficam-, autoimmun betegség, egyéb. Gyakran az elhízás súlyos hajlamosító tényező, mivel a végtagok, ízületek, szalagok túlterheléséhez vezet. Nem tökéletesen sikerült( vagy nem jól kiválasztott műtéttípus)  térdműtétek kutyáknál szintén kiválthatnak, előidézhetnek később kialakuló gyulladásokat az ízület üregében. Ezért is nagyon fontos, hogy kellő tapasztalattal, hozzáértéssel rendelkező állatorvos végezze a szükséges műtéti beavatkozásokat!

Milyen tüneteknél kell aggódni?

Ezek a tünetek is változatosak, de leggyakrabban ezeket veszik észre a tulajdonosok

- a kutya kevesebbet akar sétálni, játszani, többet fekszik, nem szívesen ugrál már

- fekvő helyzetből nehezebben kel fel

- kötött mozgás

- hidegebb időjárás, több mozgás után biceg, sántít, fájdalmat jelez

- reggeli felkelés után bejáródik az ízület, később kevésbé fáj

- viselkedése megváltozik, kedvetlen, bágyadtabb, apatikus

Ha ezeket tapasztalják, mindenképp keressék fel állatorvosukat, mert a korai felismerés döntő jelentőségű!

Kezelési lehetőségek?

Több lehetőség létezik itt is, a kiváltó okokból kiindulva elsődlegesen próbáljuk megoldani a problémát. Ez alapvetően konzervatív kezelést( gyógyszerek, különböző  fájdalomcsillapítók, ízületvédő gyógyszerek, stb) és műtéti beavatkozást jelent( térdszalag szakadás műtétje, térdkalácsficam műtétje,  törések kezelése, egyéb állatorvosi sebészeti beavatkozások, arthroscópia, stb.)

Legmodernebb eljárások( porcépítés)

Őssejtekkel történő ízületi kezelés, injekció

PRP  ízületi kezelés, injekció